Thursday, November 26, 2009

Cerita karipap


Okla kita tutup pasal Bali dulu...walaupun saya sangat2 nak update travel log saya tapi memang lepas abis hari travel malas betul nak rewind kembali apa yg berlaku. Tapi saya berazam dan terus akan berazam mengupdate travel log saya walaupun kena tunggu seminggu dua or mungkin sebulan dua atau pun setahun dua untuk update tersebut.

Berbalik pada cerita karipap. Mak saya buat karipap sangat sedap pada definisi keluarga saya. Asik beradik saya hantu karipap dan setiap kali mak saya buat maka berebut2 la semua org di rumah mak saya untuk habiskan karipap tersebut.

Walaupun karipap mak saya sedap...tapi ada satu masalahnya. Mak saya ada problem pada tangan kanannya jadi dia tak boleh buat kerja berat2 or menguli tepung lama2 or lebih tepat lagi untuk mengelim kulit karipap. Jadi karipap yg sedap itu cume dapat dinikmati beberapa tahun sekali contohnya pada musim2 perayaan seperti raya haji ini.

Makanya semalam mak saya pun sudah la membuat karipap mungkin dalam 2-3 dozen sahaja. Oh adik beradik saya (termasuk saya tapi saya tak seteruk adik beradik saya) mestila sibuk nak makan cepat2 and simpan bahagian masing2. Tapi semalam saya tak berada di rumah mak saya...so saya cume tau pasal kewujudan karipap itu pagi tadi sahaja semasa menghantar anak2 saya ke rumah mak saya sebelum pegi keje.

Dan pada pagi tadi jugak saya dapat tau yg anak2 saya pun dah join jadi hantu karipap mak saya. Jadinya bahagian saya yg tinggal skrg ni cume sekeping karipap yg saya bawak ke opis pada pagi ini.

Kesian tak saya. Motif cerita karipap pada hari sebelum raya haji ni. Tapi kesimpulannya kalau nak production karipap tu lebih byk lagi kena la tolong mak saya buat karipap dan saya kena la belaja cara buat karipap.

Owh dan pada satu hari minggu ini jugak anak saya Aariz memuji2 masakan neneknya. Bila saya tanya mama masak tak sedap ke ? Dia pause sebentar then cakap...sedappp tapi nenek punya lagi sedap. Cet hehe...mmg cucu nenek si kenit sorang ni!

No comments:

Post a Comment